مسجد ایاصوفیه بنایی باشکوه از دوره بیزانس در ترکیه

مسجد ایاصوفیه،نماد گردشگری استانبول

 جاذبه های ترکیه، وقت سفارت ترکیه

مسجد ایاصوفیه،نماد گردشگری استانبول

مسجد ایاصوفیه در قسطنطنیه (استانبول امروزی) واقع شده است این بنای باشکوه متعلق به قرن ششم و امپراطوری بیزانس است و مانند جواهری درخشان با معماری بی نظیرش می درخشد. ساختمان فعلی آن در سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراتور ژوستین یکم ساخته شد. برای بازسازی بنا دو معمار به نام‌های ایسیدوروس (از میلتوس یا سوکلی فعلی) و آنتییوس (از تراللس یا آیدنلی فعلی) مأموریت یافتند. بنا با کار ۱۰ هزار کارگر در طول پنج سال و تحت نظر ۱۰۰ استاد باشی تکمیل شد و به تاریخ ۲۷ آرالیک ۵۳۷ افتتاح شد.

 این بنا در زمان امپراطوری بیزانس به عنوان یک کلیسا ساخته شده و در زمان امپراطوری عثمانی با افزوده شدن پشت بند عظیم بر طرح اصلی و چهارمناره رفیع ترکی در ۱۴۵۳ میلادی ایاصوفیه به یک مسجد تبدیل شد. براساس نقشه، طول بنا ۸۲ متر و عرض آن ۷۳ متر بوده و گنبد آن ۳۳ متر قطر دارد.در معماری بنای‌ مسجد ایاصوفیه‌‌ طاق‌ها و ستون‌ها به طرز زیبایی با هم هماهنگ است. ۴ ستون بزرگو با شکوه، شبیه‌ پای‌ فیل‌، ۴ طاق مسجد ایاصوفیه استانبول را‌ بالا نگاه داشته اند‌، و گنبد بزرگ ایاصوفیه بر روی‌ این ستون ها قرار داده شده اند‌‌. ۴۰ پنجره کنار هم در ساقه گنبد مسجد قرار دارند‌، که‌ نور خورشید از آن ‌ها به‌ درون بنای ایاصوفیه‌ مى‌تابد. عمق‌ گنبد ۱۸ متر، و ارتفاع آن از سطح زمین ۵۶ متر است و قطر آن‌ ۳۳ متر‌ به همراه دو نیم گنبد است.

در سال ۱۹۳۴ دولت ترکیه ایا صوفیه را به موزه تبدیل کرد. مجلس وزرای ترکیه اعلام کرد که تبدیل مسجد ایا صوفیه به موزه، به دلیل اهمیت تاریخی این بنا که اثری هنری با معماری بی همتاست، کل جهان شرق را خشنود خواهد ساخت و باعث می شود بشریت به سطح جدیدی از دانش دست پیدا کند. تعمیر، ترمیم و پژوهش درباره ی این بنا تا به امروز ادامه دارد. این مکان هم در گذشته و هم امروزه، بخشی از تار و پود فرهنگی این شهر بوده است.

این بنای مشهور در بخش اروپایی استانبول و در محله ای پر فت و آمد و توریستی، در جوار هتل ها، مراکز خرید، و دیدنی های توریستی شهر نظیر کاخ توپکاپی، مسجد سلطان احمد و کلیسای آب انبار واقع شده است. ایاصوفیه یکی از شناخته شده ترین نشانه های استانبول است.

برای اخذ وقت سفارت ترکیه باید طبق اطلاعات زیر عمل کنید:

وقت سفارت ترکیه به صورت تضمینی و فوری کشور ترکیه یکی از مهم ترین مقصدهای شهروندان ایرانی برای گردش تجارت و تحصیل محسوب می‌ شود و در ایام مختلف شهرهای مختلف این کشور شاهد حضور بیشمار ایرانیان است. ولی از آنجایی که ترکیه مقصد خارجی به شمار می‌ رود، برای سفر به این کشور نیازی به دریافت ویزا وجود دارد؟

بر اساس توافق صورت گرفته میان دولت‌ های ایران و ترکیه، شهروندان ایرانی از قانون دریافت ویزا معاف بوده و می‌توانند تا ۹۰ روز تمام (سه ماه) بدون ویزا در خاک این کشور حضور داشته باشند.

منبع: ویزای شینگن

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.